DGB reageert op mogelijk juridisch geschil tussen grootaandeelhouders

DGB Group N.V. (Euronext: DGB, "DGB" of de "Vennootschap") kondigt vandaag aan kennis te hebben genomen van een mogelijk juridisch geschil tussen grootaandeelhouders van de Vennootschap met betrekking tot verschillende vermeende aandelenoverdrachten in oktober 2020.

Op basis van een recente juridische analyse van het aandelenbezit van de heer Mappin en mevrouw Kudrenok-Mappin na de BAVA van de Vennootschap op 30 december 2021, is de voorlopige beoordeling van de Raad van Bestuur dat mogelijk de heer Mappin en mevrouw Kudrenok zijn geregistreerd als aandeelhouders in het aandeelhoudersregister van de Vennootschap op grond van verschillende koop- en verkoopovereenkomsten die geen behoorlijke akten van overdracht van aandelen op naam zijn, in overeenstemming met artikel 2:86c lid 2 van het Nederlands Burgerlijk Wetboek.

Bij gebreke van behoorlijke instrumenten van overdracht, zal de vermeende verkrijger, Stichting Prosper and Nature (vgl. Stichting Dutch Green Foundation), nog steeds de juridische titel houden tot ongeveer. 59,98% van de aandelen in het kapitaal van de Vennootschap.

Dit zou gevolgen hebben voor de geldigheid van een aantal van de aandeelhouders- en bestuursbesluiten van de Vennootschap genomen sinds 6 oktober 2020 en zou ook kunnen betekenen dat Stichting Prosper and Nature wettelijk verplicht was een verplicht openbaar bod uit te brengen op alle resterende aandelen in het kapitaal van de Vennootschap vanaf 7 oktober 2020. De Raad van Bestuur beoordeelt momenteel de rechtspositie van de Vennootschap nog met de hulp van externe juridische adviseurs.

Hoewel het het beleid van de onderneming is om geen commentaar te geven op interacties met specifieke aandeelhouders, is het belangrijk op te merken dat de heer Mappin en mevrouw Kudrenok-Mappin het standpunt hebben ingenomen dat op basis van de Nederlandse jurisprudentie de aandelenkoopovereenkomsten kwalificeren als geldige instrumenten voor aandelenoverdracht. De Raad van Bestuur begrijpt echter dat Stichting Prosper en Nature de koop- en verkoopovereenkomsten anders interpreteert en heeft het standpunt ingenomen dat partijen geen stappen hebben ondernomen om uitvoering te geven aan de totstandkoming van de koop- en verkoopovereenkomsten (d.w.z. de heer Mappin en mevrouw Kudrenok-Mappin de aankoopprijs voor de aandelen nog niet hebben betaald en er geen geldige aandelenoverdrachten hebben plaatsgevonden) en dat de overeenkomsten niet afdwingbaar zijn.

DGB heeft partijen uitgenodigd om dit mogelijke juridische geschil in der minne te schikken, maar in dit stadium is er geen zekerheid of een minnelijke schikking kan worden bereikt.

Verdere aankondigingen zullen door het Bedrijf worden gedaan indien en wanneer vereist in overeenstemming met de toepasselijke wet- en regelgeving.

Contact details:

Selwyn Duijvestijn, CEO
DGB GROUP N.V.
+31 (0) 20 8080825 (NL)
+44 (0) 20 8064 0936 (EN)

About DGB:

Dutch Green Business Group N.V. is a public company traded on the main Dutch stock exchange Euronext Amsterdam under the ticker symbol AEX:DGB and ISIN-code NL0009169515. DGB’s strategy is to participate in large forest carbon offset projects around the world that deliver commercial and environmental benefits. DGB’s vision is to be a leading high-impact investor in sustainably managed forests by providing competitive real investment returns for shareholders combined with high social impact. www.dgb.earth.

This press release qualifies as a disclosure within the meaning of Article 17 paragraph 1 of Regulation (EU) No. 596/2014 of the European Parliament and of the Council of 16 April 2014 on market abuse (MAR) and contains inside information within the meaning of Article 7 paragraph 1 MAR. This press release does not contain (an invitation to make an) offer to buy or sell or otherwise acquire or subscribe to shares in DGB Group N.V. and is not an advice or recommendation to take or refrain from taking any action. This press release contains statements that could be construed as forward-looking statements, including with regard to the financial position of the DGB Group, the results it achieved and the business(es) it runs. Forward-looking statements are all statements that do not relate to historical fact. These statements are based on information currently available and on forecasts and estimates made by DGB Group management. Although the DGB Group believes that these statements are based on reasonable assumptions, it cannot guarantee that the ultimate results will not differ materially from those statements that could be construed as forward-looking statements. Factors that may lead to, or contribute to, differences in current expectations include, but are not limited to: developments in legislation, technology, tax, regulation, stock market price fluctuations, legal proceedings, regulatory investigations, competitive relationships and general economic conditions. These and other factors, risks and uncertainties that may affect any forward-looking statement or the actual results of DGB Group are discussed in the annual report. The forward-looking statements in this document speak only as of the date of this document. Subject to any legal obligation to do so, the DGB Group assumes no obligation or responsibility to update the forward-looking statements contained in this document, whether related to new information, future events or otherwise.