Verenigde Nederlandse Compagnie NV zet volgende stap in overname proces

Verenigde Nederlandse Compagnie NV zet volgende stap in overname proces.

20 december 2016

Verenigde Nederlandse Compagnie N.V. (VNC) maakt bekend dat de  aandeelhouders op de BAVA van 19 december met grote meerderheid hebben  ingestemd met de overname van DGB Groep en overige besluiten hebben  goedgekeurd.

Met deze goedkeuring kan VNC de volgende stap zetten in de overname van DGB  groep. Het 100% belang zal zonder bankschulden en een positief eigenvermogen, per 2 januari 2017 juridisch worden overgedragen aan VNC NV.

Geert Schaaij zal aanblijven als CEO om verdere invulling te geven aan de strategie  van VNC NV. Het bestuur is van mening dat na de privatisering van de energiemarkt,  er nu een fase is aangebroken waarbij de consument van energie, de winst van zijn leverancier direct terug kan ontvangen in zijn aandelenportefeuille . Iedere consument van energie kan nu aandeelhouder worden van zijn eigen leverancier. “zodra u de  lamp aan doet, kunnen uw aandelen stijgen”

Naast een deelbetaling in aandelen zal een groot deel van de koopsom voor DGB  groep en het bedrijfspand worden gefinancierd middels de uitgifte van een  converteerbare obligatie. De obligatie zal een looptijd hebben van 5 jaar, rente coupon  5% en een conversiekoers van €3.50,-. Door deze wijze van financiering zullen er  voorlopig geen bankschulden ontstaan.

Het te verwachte resultaat over volledig boekjaar 2017 bedraagt een positieve  EBITDA van minimaal €1.500.000,- met een positieve kasstroom.

Doelstelling is o.a. om over volledig boekjaar 2017 een dividendbeleid te gaan  voeren.

Vervolg strategie DGB-Energy:

DGB Energie is een energieleverancier aan de agrarische sector van boeren, voor  boeren. De wortels van DGB liggen in de agrarische sector waardoor ze de taal van de  boer spreken, de cultuur kennen en de specifieke eigenschappen van uw boerenbedrijf  weten. Een persoonlijke benadering, eerlijke energie en kennis van de markt zijn  kenmerkend voor DGB Energie. Met deze drie kernkwaliteiten kan DGB de markt  optimaal van dienst zijn.

Voor DGB is nu de tijd aangebroken om de volgende stap te zetten om naast de  agrarische sector ook de consumenten en zakelijke markt te voorzien van “agrarische” energie.

Profiel VNC NV:

Verenigde Nederlandse Compagnie is genoteerd op Euronext, handelend onder de  naam ‘VNC’ . De vennootschap richt zich op het deelnemen in, het financieren van en  het verlenen van diensten en het verstrekken van adviezen aan andere  ondernemingen. VNC zal daarbij de belangen van de aandeelhouders beschermen en  faciliterend werken wanneer het gaat om het effectueren en waarborgen van de  groeiambities.